Pollen

Jag var täppt i näsan över två månader och ofta rann det ur ögonen. Efter att ha vaknat efter en andningsjobbig natt med pingisbollsliknanade ögonlock åkte André till apoteket och köpte ögondroppar, nässpray och tabletter. Efter ett dygn märkte jag att jag kunde andas dygnet runt! Så skönt. Men det är minde skönt att vara pollenallergisk. Men det är skönt att det går att underlätta.

Här är några tips på hur man kan underlätta besvären:

  • duscha håret på kvällen för att skölja ur pollen som fastnat under dagen
  • ha fönstren stängda under dagen och inte ta in blommor och ris som ger besvär
  • inte vädra sängkläder eller torka tvätt ute
  • byta kläder när man har varit utomhus
  • undvika närkontakt med pälsdjur som har varit ute eftersom de ofta har mycket pollen i pälsen
  • hålla bilens friskluftsintag stängt

  • klippa gräset när det är daggvått eller ännu hellre låta någon annan göra det
  • motionera utomhus på morgonen medan daggen fortfarande binder pollen.

  • Jag kommer inte att orka tvätta håret varje kväll, att reda ut trasslet efter att ha sovit i blött hår är ingenting jag gillar och mitt hår skulle inte må bra av att tvättas varje dag.

    Att inte vädra dygnet runt i den här tokvarma lägenheten är omöjligt.

    Sängkläder och tvätt får fortsätta att hänga i tvättstugan.

    Byta kläder vid ingång ska nog gå bra, när jag orkar.

    Jag umgås inte med pälsdjur som är ute.

    Ska man leka bastu i bilen om man inte har AC?

    Gräs klipper jag inte

    Promenader brukar jag ta på morgonen.

    Vi får se hur det går helt enkelt. Nu ska jag ta min mörkröda hud och lägga mig i sängen. Imorogn är det sista dagen på jobbet.


    Kommentarer
    Postat av: J

    Jag har sett att du varit rätt drabbad på senaste. Den är typ lika stor som eran, men utan badkar.

    2008-05-30 @ 23:54:27

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0