Krupp

Vi har spenderat natten på akuten.

Det började när han hade sovit i ett par timmar. Jag vaknade av att han gallskrek, jag trodde att det var kiss i sängen men det var det inte. Han kunde inte andas. Det lät inte som astma för det satt högre upp. Man hörde att han inte fick i sig tillräckligt med luft. Rocky hade panik och började försöka kräkas. Efter ett tag  kräktes han upp det segaste slemmet, det kom ut i bubblor. Det tog bara minuter innan vi bestämde oss för att åka in till akuten. Rocky hade panik! Vi fick i honom hostmedicin och astmaspray men det hjälpte inte. Efter att han hade kräkts ordentligt åkte vi till akuten.  Vi fick träffa en doktor direkt som kollade puls, feber och ställde frågor. Han trodde att det var krupp men eftersom att Rocky hade slutat hosta kunde han inte vara säker. Vi fick ett rum och doktorn gick och hämtade en barnläkare som redan fanns på plats. Han kollade på Rocky lite till och när han hostade visste han direkt att det var krupp.

Rocky fick dricka lite kortison och sedan andas i en mask med adrenalin i en minut. Sedan fick vi vänta i 40 minuter och göra om samma procedur. Efter andra  andningen blev han pigg. Han klädde på sig själv och ville bara hem. Men vi fick vänta lite till för att se om han reagerade på medicinen.

Krupp är en virusinfektion i området under stämbanden. symptomen brukar komma efter att barnet har sovit ett par timmar. Dom får skällande hosta, svårt att andas in, dregglar, får feber, blir hesa, kan kräkas och kan få snuva. ¨
När barnet blir upprört blir symptomen ännu värre eftersom att det sväller igen ännu mer.

När vi läste om symptomen förstod vi oxå att det var Krupp.


- Igår sa jag: " Men det är ju över en månad sedan jag VABade, han har ju varit frisk jättelänge". Ska aldrig yttra mig om någonting sådant.

Det var bara halvkul att komma hem på morgonkvisten med en adrenalinpumpad överpigg liten dåre. Vi tar det lugnt idag, vi ska bara vila.

Kommentarer
Postat av: Lollo

Fy så otäckt!

Hoppas att viruset ger med sej så han får må bättre

2009-01-30 @ 13:57:52
URL: http://lollanslivs.blogg.se/
Postat av: Mommo

Oj vad skönt att det finns hjälp att få för krupp!

Ha en skön kväll med mycket mys och sen ses vi i morgon!

2009-01-30 @ 18:20:24
URL: http://optimalprimes.blogg.se/
Postat av: Ida

Ush, vad rädd man skulle bli! Näe, man ska aldrig säga så! Vid Jul sa jag ; jag har inte haft magsjuka på flera år, dagen efter hade jag det!

Ha en bra helg!

2009-01-30 @ 19:52:49
URL: http://minatrerum.blogg.se/
Postat av: Anna

Saknade ju dej idag!

2009-01-30 @ 21:40:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0