Svar på röntgen.

Idag ringde Calle, barnläkare eller barnöverläkare, överläkare på barn kanske.

Han hade bra nyheter. Abscessen som var 3 gånger 1 cm före operationen var nu bara 6-7 mm. Dom var väldigt glada och förvånade över hur bra och fort det hade gått. Men det var fortfarande signalförändringar i hålrummet bakom örat.
Ångrar att jag inte frågade vad signalförändringar betyder för det tänkte jag inte på då.
Men jag gissar på att man kanske ser signaler i hjärnan med en magnetröntgen(?)  och att där visade någonting att det var nåt som störde(?). Någon som kan hjäpa? :)
Annars ringer jag dit och frågar så att jag får svar helt enkelt.

Har Googlat en massa och hittat en massa skriverier om abscesser på hjärnan. Även om det inte finns så mycket man kan läsa om det på ren svenska.
Massa otäck fakta har hamnat på mitt minne.

Men nu ska jag inte tänka så, jag har en glad och "frisk" kille som mår så pass bra att han slipper sjukhus, han slipper slangar och han fick fira sin födelsedag hemma.


En stolt storebror med ett stort hjärta.

8 veckor till nästa magnetrönten om det inte händer någonting under tiden.



Kommentarer
Postat av: Emma

Olika vävnader ger olika stark "signal" på MR(magnetröntgen), vilket man ser i form av gråskalor på MR-bilden. Med signalförändring menar man att området inte sänder ut den signal som man förväntar sig se. Det kan finnas flera orsaker till detta, men du ska absolut ringa och fråga om detta är något du grubblar över!

2011-07-27 @ 15:00:33
Postat av: j

Stort grattis till Rocky såhär i efterhand! Vilken duktig kille han är!

2011-07-27 @ 21:50:48
URL: http://morsanochfarsan.blogspot.com
Postat av: Cecilia (Kennys syster)

Hej!

Tack för ditt inlägg på min bror Kennys minnessida. Skönt att allt gått så bra för din son! Som svar på din fråga så hade Kenny en abcess i frontalloben. Jag fick efteråt reda på att det då fanns en ny röntgenapparat i Italien som var alldeles ny (och alltså inte fanns ännu i Sverige). Med den röntgenapparaten kunde man mäta en massas densitet och därmed se skillnad på tumör och abcess. Förhoppningsvis finns den nu på plats på våra svenska sjukhus (kanske blev din son röntgad med en sån) så att de misstag som skedde i Kennys fall inte sker igen.

All lycka till dig och din son och hans tillfrisknande.

/Cecilia

2011-07-29 @ 00:19:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0