Astma

Stackars lilla skiten. Han fick ett ordentligt slutaandasanfall när vi kom på akuten. Han blev blå och började tillslut kräkas upp segt slem. Dom kopplade på honom syremätningsapparat och räknade andningen och tryckte honom på magen. Han var tvungen att ta i med hela lilla kroppen för att få i sig luft.

Sedan kopplade dom in adrenalinslangen och han(och jag) fick andas det var femtonde minut. Efter en liten stund kom typ världens bästa barnläkare in, han hade dessuton hand om små barn med astma och riktigt allvarliga astmafall. Han frågade varför jag inte varit in tidigare, men jag är ju van att Rocky alltid har haft svårt att andas när han varit förkyld. Det är ju så det alltid har varit. Han sa att nästa gång han får problem med andningen ska vi inte tveka utan åka in direkt. Förmodligen i natt men kanske om tre veckor då nästa förkylning kommer. Då blir vi inskriva 4 - 7 dagar för att då ska han få börja behandlingen. Han skulle skriva en plan för hur han skulle behandlas och ville gärna vara Vinnys läkare. Han kunde ge honom kortison ikväll men sa att det gör mer skada i den lilla kroppen än nytta om man verkligen inte behöver det. För det kan tydligen skada utvecklingen och tillväxten.

Han sa även att jag ska förbereda mig på många vakna nätter med min lilla på mitt bröst för jag måste sova sittandes med honom på mig när han blir dålig.

Nu ska jag packa en väska med det vi kan behöva OM vi åker in i natt och sedan sova.

Fy vad det är synd om min minsta. Rocky växte ifrån sin förkylningsastma, när han var 3 år blev han friskförklarad.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0